برداشت برنج

برداشت برنج ایرانی


مرحله برداشت برنج

مرحله برداشت برنج ایرانی  به فرایند جمع آوری محصول برنج بالغ از مزرعه  گفته می شود. فعالیت های برداشت شامل درو کردن، کمباین زدن و حمل و نقل است. وقتی که ۹۰ تا ۹۵ درصد شالی ها زرد شدند و بخش کوچکی در قسمت پايه خوشه ها سبز مي باشد و نیز یک سوم محور اصلی خوشه از نقطه انتهایی شان زرد شدند زمان برداشت فرا میرسد. در برداشت سنتی مردان و زنان برنجکار به دروی برنج می پردازند وسیله ای که با آن درو را انجام می دهند به اصلاح محلی دره می گویند که همان داس می باشد. شالیکاران در تمام مراحل کشاورزان سختی های فراوانی را تحمل می کنند تا فرایند تولید برنج کامل گردد.
خشک کردن برنج
خشک کردن این روند است که محتوای رطوبت دانه برنج ایرانی را برای ذخیره سازی به سطح ایمنی کاهش می دهد. این مهمترین عملیات پس از برداشت محصول برنج شمال است. تاخیر در خشک شدن، خشک شدن ناقص و یا خشک شدن بی اثر، کیفیت دانه را کاهش می دهد و باعث تلفات می شود.
ذخیره سازی برنج
هدف از نگهداری دانه ها، تهیه شرایط امن نگهداری دانه برای جلوگیری از دست دادن دانه ای ناشی از آب و هوا، رطوبت، جوندگان، پرندگان، حشرات و میكرو ارگانیسم ها مانند قارچ ها است.
سفید کردن برنج
سفید کردن برنج شمال یک مرحله مهم پس از برداشت برنج است. هدف اصلی سیستم سفید سازی برنج ، حذف پوسته و لایه های سبوس است و تولیدیک هسته برنج خوراکی سفید که به طور کافی عاری از خرد شده و ناخالصی ها است.
محصولات جانبی
محصولات اصلی برنج عبارتند از لاشه برنج، پوسته برنج و سبوس برنج. با مدیریت مناسب، هر محصول جانبی می تواند برای اهداف بهتر از جمله استفاده از انرژی و غیر انرژی (به عنوان مثال برای بخش کشاورزی و تولید خوراک حیوانات) مورد استفاده قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *